FREESTYLE.pl: logo [F -ka] FREESTYLE.pl: logo

Blog - kaziu11

Depozycjonowanie stron - czym jest i jak się przed nim bronić?

Od:
kaziu11 
Data:
4 grudnia 2019, 20:11
Ocena:
Ocena 0.00
Trudno znaleźć właściciela strony, który przynajmniej w ogólnej ocenie nie wie, czym jest pozycjonowanie. Większość nie ma natomiast pojęcia o antonimie pozycjonowania, czyli depozycjonowaniu. Czym jest więc depozycjonowanie stron, a przede wszystkim, jak się przed nim bronić?

Depozycjonowanie strony, czyli obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania

Jeżeli pozycjonowanie stron internetowych to budowanie ich pozycji — analogicznie — depozycjonowanie jest obniżeniem jakości i widoczności strony lub nawet wyrzuceniem jej z rankingu wyszukiwarki dla konkretnych słów kluczowych. Depozycjonowanie stron - https://rankit.pl/depozycjonowanie-stron/ może być wynikiem starań nieuczciwej konkurencji, ale rzadziej również celowej polityki firmy, ewentualnie osoby prywatnej. Działania w zakresie depozycjonowania dzielą się na:

  • off-site - wykonywane poza stroną internetową,
  • on-site - wykonywane na stronie internetowej, niekiedy bez dostępu do panelu administracyjnego.

Działania depozycjonerów off-site

W przypadku metod off-site (poza stroną) działania polegają na obniżeniu pozycji witryn konkurencji przez:

  • Pozycjonowanie — stworzenie stron, które walczą o identyczne słowa kluczowe jak depozycjonowana witryna, co spycha ją w wynikach wyszukiwania pod danym wyrażeniem kluczowym.
  • Linki niskiej jakości — linki słabej jakości kierujące do strony, pochodzące z witryn o niskim zaufaniu (np. stron reklamowych czy pornograficznych).
  • Plagiatowanie strony — Google ocenia przede wszystkim jakość, semantykę i unikalność treści na stronie. Nieetyczne praktyki polegają na kradzieży treści, a następnie umieszczaniu ich w innych miejscach Internetu, nawet w postaci duplikatu całych serwisów. Wprawdzie właściwy algorytm (Panda) powinien rozpoznać, która strona pojawiła się w sieci wcześniej, to nie jest on nieomylny.
  • Kradzież tożsamości — depozycjonowanie polegające na założeniu fałszywego konta, rzekomo powiązanego ze stroną, w celu analizy linków zwrotnych i poznania źródła najbardziej wartościowych odwołań do witryny. Następnie wysłaniu do administratorów tych witryn wiadomości z prośbą o usunięcie danego linku.
  • Rujnowanie reputacji — depozycjoner, jeżeli strona jest powiązana z różnymi portalami, może starać się zrujnować jej reputację, choćby przez negatywne opinie. Wpływają one niekorzystnie na wiarygodność i wizerunek firmy, a tym samym ruch na stronie.
  • Skargi do Google'a — zgłoszenie wniosku o wykreślenie danej strony z wyników wyszukiwania przez specjalne narzędzia. Jednak bez powodu (wirus, naruszenie praw autorskich, nadmiar słów kluczowych, duplikat treści itp.) strona na pewno nie zostanie usunięta.

Działania depozycjonerów on-site

Przy działaniach on-site wykonuje się je na samej stronie. Jednak nie wszystkie wymagają dostępu do panelu administracyjnego, ponieważ przeprowadzić może je na przykład haker.

  • Zmiana zawartości strony — obniżenia pozycji strony w prosty sposób można dokonać przez usunięcie treści lub samych słów kluczowych. W depozycjonowaniu pomoże też zmiana nagłówków, tytułów, opisów meta, atrybutów alt zdjęć, blokowanie indeksacji w pliku robots.txt, popsucie nawigacji, modyfikacja przekierowań, dodanie linków wychodzących itp. Jeżeli to działanie niezamierzone osób trzecich, początkowo może być niezauważalne. Haker może nawet posunąć się do edycji kodu źródłowego strony.
  • Atak hakerski — działania hakera mogą przybrać również inną formę, np. wykasowania bazy danych, zablokowania dostępu do witryny, spowolnienia działania strony.
  • Manipulacja zachowaniem użytkownika — w depozycjonowaniu pomocne są także boty 'click fraud'. Bot zachowuje się jak użytkownik, wysyła zapytanie do wyszukiwarki, po czym wchodzi na wszystkie strony z wyjątkiem witryny depozycjonowanej.

Kiedy depozycjonowanie może pomóc?

Depozycjonowanie, o ile serwis jest prowadzony rozsądnie, ma regularnie przeprowadzany audyt itp., nie jest potrzebne. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy marka czy sama strona planuje duże zmiany na polu PR, kończąc z informacjami oczerniającymi, krzywdzącymi czy drażliwymi. Podobne działania można wykonać na rzecz osób prywatnych, jeżeli z jakiegoś powodu chcą one zmniejszyć swoją widoczność w sieci.

Czytaj również:

https://rankit.pl/depozycjonowanie-negatywnych-opinii/

https://tubaostrowa.pl/blogi/czytaj/600-depozycjonowanie-negatywnych-opinii-jako-element-seo-pr

http://www.tubasiedlec.pl/blogi/czytaj/79/Depozycjonowanie-stron-czym-jest-i-jak-sie-przed-nim-bronic

https://iochota.pl/artykul/depozycjonowanie-negatywnych/879123

Niestety, częściej depozycjonowanie wykorzystywane jest jako jedna z metod zwalczania konkurencji. Oczywiście nie ma to wówczas wiele wspólnego ze zdrową rywalizacją i są to praktyki nieetyczne.

Najlepsze metody obrony przed depozycjonowaniem

Wielokrotnie eliminowanie agresorów starających się obniżyć pozycję danej strony internetowej jest trudne, a podejmowane przez nich działania poza kontrolą. Dlatego lepiej być przezornym i zapobiegać atakom, co jest możliwe przez:

  • regularne audyty linków za pomocą odpowiednich narzędzi,
  • mierzenie i weryfikację każdego spadku szybkości strony,
  • sprawdzanie unikalności treści na stronie (np. przez Copyscape),
  • monitoring w Google Search Console (m.in. przychodzących linków, stanu indeksowania, CTR),
  • odpowiedni poziom zabezpieczeń (https://, filtrowanie, mocne hasła, aktualizacje CMS-a, uprawnienia 755 dla katalogów oraz 644 dla plików),
  • monitoring opinii.

Jednocześnie są branże najbardziej narażone na nieuczciwe zagrania konkurencji, również przez depozycjonowanie. To firmy z nisz branżowych, gdzie nie ma dużej podaży w walce o specyficzne frazy kluczowe.

Widać więc wyraźnie, że jest wiele metod depozycjonowania. Mimo iż nad większością z nich właściciel strony ma kontrolę, to nie trudno o obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania przez nieuczciwą i postępującą nieetycznie konkurencję. Zwłaszcza że na niekorzyść właściciela można działać bez bezpośredniego dostępu do witryny. Jeżeli taka nielegalna praktyka ma miejsce, warto podjąć działania w zakresie wytropienia oszusta i zgłosić sprawę organom ścigania.

Źródło: https://rankit.pl/

Dostępne w kategoriach

hi-tech

Komentarze

:     :    
Chcesz się wychylić i skomentować? - zaloguj się! ...a jak nie masz konta to dołącz do nas!

Podziel się



kaziu11 - Ostatnie wpisy  






Ostatnie komentarze

Najczęściej oglądane

Serwis używa plików cookies, aby mógł lepiej spełniać Wasze oczekiwania. Zamknij i nie pokazuj więcej tego komunikatu
Więcej informacji w naszej Polityce prywatności